Monday 30 April 2012

Petua Menghilangkan Sedu


Petua Menghilangkan Sedu

Pilihan 1:
a. Tahan nafas selama 10 saat dalam keadaan anda bersandar atau baring. Tujuannya, supaya anda berada dalam keadaan tenang dan mengawal pernafasan.
b. Urut bahagian atas atau belakang langit-langit mulut. Cara ini mungkin nampak agak pelik sedikit tetapi ianya membantu. Dengan mengurut di bahagian langit-langit langit, ia akan merangsang saraf vagus yang akan menyebabkan tindak-balas pada diafram. Gunakan kapas cotton.
c. Minum segelas air sejuk dengan segera. Cara ini antara cara yang paling popular untuk diamalkan. Fungsi air akan merangsang saraf vagus sekaligus membuatkan kita melupakan sedu untuk seketika.
d. Bernafas di dalam beg plastik dalam tempoh 2 atau 3 minit. Ia bertujuan agar anda dapat bertenang serta mengawal pola pernafasan.
f. Bersendawa. Dengan bersendawa, ia akan menghalang udara yang masuk yang menjadi sebab sedu berlaku. Pengambilan air berkarbonat yang bergas mampu menyebabkan anda bersendawa seketika.

Pilihan 2:
Cincang buah papaya (betik) yang sudah cukup masak, Kemudian campur dengan satu sudu air limau nipis serta 2 1/2 sudu madu asli. Makan sedikit demi sedikit. Amalkannya 2 kali sehari.

Pilihan 3:
Asapkan 8 lembar daun sawi tanah dan terus makan 3 kali sehari.

No comments:

Post a Comment