Tuesday 29 May 2012

Mendidik Anak-Anak Belajar Sains Untuk Peperiksaan Akademik


Petua Untuk Ibubapa Mendidik Anak-Anak Belajar Sains
Untuk Peperiksaan Akademik

1. Buat ulangkaji selalu. - Jangan biarkan topik-topik bertambah sebelum memulakan ulangkaji. Ulangkaji awal supaya anak-anak tidak menyesal dan panik melihat banyak topik yang belum diulangkaji.

2. Belajar Sains setiap minggu. - • Tidak kisah apa jenis sains, belajarlah sains setiap minggu. Jangan asyik mempelajari subjek lain sahaja. Siapkan kerja rumah dan latihan yang diberikan dan tidak menunggu sehingga peperiksaan hampir tiba.

3. Cuba buat semua bentuk soalan.- Buat semua bentuk soalan, sama ada soalan aneka pilihan (objektif), struktur (subjektif) atau essei. Jangan hanya memilih bentuk soalan yang disukai sahaja.

4. Beli buku-buku kerja yang terdapat model jawapan. Dengan cara begini, anak-anaka boleh membandingkan jawapan mereka dengan contoh/model jawapan yang diberikan.

5. Beli buku-buku soalan tahun-tahun yang terdahulu. Tujuannya adalah supaya anak-anak dapat membiasakan diri dengan bentuk-bentuk soalan peperiksaan. Anak-anak juga akan tahu cirri-ciri soalan yang kerap keluar dalam peperiksaan. Biasakan mereka menjawab soalan-soalan begini selalu supaya secara tidak langsung mereka akan tahu bentuk dan ciri soalan yang kerap keluar dalam peperiksaan kelak.

No comments:

Post a Comment