Sunday 6 May 2012

Merawat Cirit Birit


Petua Merawat Cirit-Birit

1. Kunyit – Untuk cirit-birit bayi, ambil 2 potong kunyit dan sepotong kecil kayu jati. Salah satu dari kuny6it tersebut hendaklah dikupas dan dicuci bersih, manakala yang sepotong lagi dibakar hingga kulit bertukar hitam lalu dibersihkan. Kunyit itu kemudian diparut kesemuanya. Ambi potongan kayu jati dan bakar sehingga menjadi bara lalu masukkan kedalam segelas air. Kunyit yang telah diparut itu juga masukkan ke dalam gelas tersebut. Perah airnya dan amalkan meminumnya 3 kali sehari atau 1 sudu makan untuk anak kecil. Sukatan bagi oarng dewasa pula ialah 2 sudu makan, 3 kali sehari.

2. Durian Belanda - Ambil sebiji buah durian belanda dan asingkan bijinya. Perah jusnya ke dalam gelas dan tapiskan. Hasil tapisan kemudian di campurkan dengan susu pekat manis secukupnya dan minum 2 kali sehari.

3. Jintan Putih - Ambil jintan putih, kulit buah delima, 3 hiris halia, santan pekat dan buah pala beserta bunganya sekali. Kisar kesemua bahan tersbut sehingga halus (kecuali santan). Setelah hancur kesemuanya, campurkan dengan santan dan hasilnya bolehlah digunakan untuk merawat cirit birit ini dengan cara meletakkan ramuan ini ke perut dan juga ulu hati kemudian balut dengan kain.

4. Daun Jarak – Untuk cirit-birit bayi, ambil beberapa helai daun jarak dan panaskan dengan api sehingga daun menjadi layu. Tampal daun tersebut ke perut bayi dan bungkus dengan kain.

No comments:

Post a Comment