Sunday 6 May 2012

TABIAT CUBA MENILAI & MENGHUKUM ORANG

Tabiat Cuba Menilai dan Menghukum Orang

Tabiat menghukum seseorang memang banyak berlaku di kalangan manusia.Kita anggap orang itu sesat, orang sana tidak insaf, dan bermacam-macam lagi. Ada sesetengah manusia memang suka lihat pada keburukan orang bukan pada kebaikan. Kadang-kadang kita buat baik pun orang akan mencari kesalahan kita. Lihatlah pada kebaikan diri orang lain dan jangan asik tumpu pada kelemahan atau perkara remeh-temeh..

Kita jangan terlalu cepat sangat membuat komen negatif dan menghukum orang. Pepatah Inggeris ada berbunyi begini: “Don’t misjudged someone before you really know about her/him.

ياأيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم
“Wahai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jauhkan dari kebanyakan sangkaan buruk. Sesungguhnya sebahagiannya adalah dosa.” (12 : al-Hujurat)

Yang lebih buruk lagi apabila kita lakukan fitnah dengan menilai seseorang dari segi luaran.Tengok muka jahat sedikit, kita mudah membuat andaian yang dia itu penjahat. Kita sendiri tidak boleh menganggap diri kita ini baik atau tidak. Orang lain yang lebih arif yang mampu membuat penilaian tentang diri kita.

No comments:

Post a Comment